Tahirlekene
Tahirlekene var et forebyggende helsetiltak for barn og ungdom i alderen 12 – 16 år. Lekene var først og fremst et samarbeid med skolene, og tilbudet gikk hvert år ut til elever på 6. trinn. Målet var at alle skulle få mulighet til å drive med aktivitet som ga læring og gode opplevelser, slik at dette kunne inspirere til gjentakelse. Skolen var en avgjørende samarbeidspartner for gjennomføringen.
Ved å forebygge mer kunne man reparere mindre. For oss var denne «regelen» udiskutabel og en overordnet målsetting. Samspillet med skolene bedret samtidig foreldrekontakten til lekene. Vi var opptatt av å bevisstgjøre foreldrenes ansvar som forbilder, sett i forhold til fysisk aktivitet og bruk av tiden på teknologiske medier.
Satsingen på barn og unge var etter vår mening en god investering for fremtiden. Frivilligheten var en viktig bærebjelke med ansvarsbevisste ledere som forstod verdien av å samarbeide med det kommunale nettverket som fantes i lokalmiljøet.
Det ble konkurrert i basisferdighetene hurtighet, kondisjon, balanse, smidighet, samspill, koordinasjon, spenst, styrke og presisjon – som lag.
Alle skulle delta. Minst én gutt og én jente fra hver klasse deltok i hver av øvelsene. Poengberegningen ble gitt etter plassering. De tre beste klassene fikk pokaler. I skolekonkurransen ble gjennomsnittspoeng per klasse på skolen beregnet, og den beste skolen fikk det gjeve skoleskjoldet.

Gjennom disse øvelsene var det først og fremst fellesskapet, egenmestring og samarbeid som ble dyrket, ikke fokus på individuelle prestasjoner slik som ved «klassiske» idrettsdager. På Tahirlekene fikk man faddere som hjalp til. Dette kunne være elever ved videregående- eller idrettsskoler eller utøvere i lokale idrettslag.
Samarbeidet med videregående skoler hadde vist at vår modell var til stor nytteverdi. Det at ressurssterk ungdom engasjerte seg og veiledet de yngre elevene, ga de eldre praksis i ledelse og gjennomføring av arrangementer. De yngre deltakerne fikk kontakt med eldre ungdommer med gode holdninger – som fort kunne bli forbilder for mange.
En viktig del av Tahirlekene var turen Tahir tok rundt til klassene i forkant av lekene for å fortelle sin historie til elevene. Det skapte nærhet og understøttet hensikten med prosjektet.
Nettsiden tahirlekene.no er lagt ned, vi har samlet innleggene i arkivet under.